Sveriges første elektriske RDF-importtransport

6. mars 2025
Skrevet av 

Elektriske lastebiler brukes nå for første gang i Sverige for å transportere importert Refuse Derived Fuel (RDF) til et energigjenvinningsanlegg. Gjennom et samarbeid mellom DFDS AB og Geminor leverer disse lastebilene RDF til Borås Energi och Miljö, og markerer et skifte mot mer bærekraftig avfallslogistikk.

Overgangen til elektrisk transport forventes å redusere klimagassutslippene betydelig, og forsterke forpliktelsen til mer bærekraftige forsyningskjeder. RDF-forsendelser har sin opprinnelse i Storbritannia, hvor avfall lastes på trailere og fraktes med DFDS-opererte fartøyer til Sverige. Ved ankomst overtar DFDS, som driver en av de største eTruck-flåtene i Europa, den siste etappen med helelektriske lastebiler, og erstatter konvensjonell dieseldrevet transport.

– Dette initiativet setter en ny målestokk for mer bærekraftig avfallstransport. Mens elektriske lastebiler allerede er i bruk for innsamling av husholdningsavfall, er dette første gang importerte RDF-volumer transporteres med elektriske kjøretøy i Sverige, noe som beviser at logistikk med lavere utslipp ikke bare er mulig, men også kommersielt levedyktig, sier forretningsutviklingssjef i Geminor, Sara-Lisa Wallskog.

Avfalls- og logistikkindustrien har lenge vært avhengig av høyutslippstransportmetoder, noe som gjør elektrifisering til et kritisk skritt for å redusere miljøpåvirkningen. Ved å kombinere elektrisk veitransport med DFDSs etablerte sjøfraktvirksomhet, viser dette initiativet en fullt integrert logistikkløsning med lavere karbonutslipp.

DFDS har spilt en nøkkelrolle i implementeringen av elektriske transportløsninger, og utnyttet en av de største elektriske lastebilflåtene i Europa for å møte økende etterspørsel etter mer bærekraftig logistikk.

– Hos DFDS er vi forpliktet til å avkarbonisere tung landtransport og å tilby mer bærekraftige transportløsninger til våre kunder. Vi er glade for å skalere og utvide løsningene våre til den internasjonale avfallshåndteringssektoren, og støtte deres prioriteringer for å redusere GHG-fotavtrykket, sier Vice President Logistic Nordics i DFDS AB, Morgan Olausson.

Borås Energi och Miljö fremhever klimafordelene ved å ta imot avfall for konvertering til fjernvarme og elektrisitet – en ressurs som ikke er tilgjengelig i alle deler av Europa.

Å utnytte avfall som energiressurs spiller en viktig rolle i vår omstilling til en bærekraftig sirkulær by og for å tilby fjernvarme og strøm med miljøvennlig brensel. Ved å integrere elektrisk transport reduserer vi den totale miljøbelastningen ytterligere, sier Peter Rosén, drivstoffsjef fra Borås Energi och Miljö.

Uten tidligere tilfeller av importert RDF som er transportert med elektriske lastebiler i Sverige, danner dette prosjektet en presedens for mer bærekraftig avfallslogistikk og styrker samarbeidet mellom avfalls- og transportindustrien. Etter hvert som europeiske utslippsreguleringer strammer til, signaliserer suksessen til dette initiativet et skifte i industrien, som viser at elektrifisering er både en levedyktig og nødvendig løsning.

– Vi ser et stort potensial i elektrisk transport og ser frem til å utvide disse løsningene i samarbeid med sentrale bransjeaktører som DFDS, sier Country Manager Sverige i Geminor, Per Mernelius.

Ved å fjerne diesel fra veien, beviser dette prosjektet at mer bærekraftig avfallslogistikk ikke bare er et mål for fremtiden – det skjer i dag.


Om DFDS og Borås Energi:

DFDS, grunnlagt i 1866, er et ledende europeisk transport- og logistikkselskap som driver et omfattende nettverk for ferge-, vei- og jernbanetransport. DFDS flytter varer i trailere til sjøs og på land, samtidig som de tilbyr komplementære logistikkløsninger. Selskapet tilbyr også passasjertransport på nærsjø og fergeruter over natten. DFDS har en årlig omsetning på 30 milliarder DKK og sysselsetter 17 000 heltidsansatte. Selskapet har hovedkontor og børsnotert i København.

Borås Energi och Miljö,
er ansvarlig for fjernvarme, avfallshåndtering, vann og avløpsinfrastruktur i Borås. Med over 350 ansatte fordelt på 98 yrker, leverer selskapet fjernvarme til omtrent 70 000 innbyggere og produserer varme og elektrisitet ved bruk av 100 % fornybare og resirkulerte drivstoff. Målet er å bidra til Sveriges mest bærekraftige sirkulære by.