Den klart største andelen av Refuse-derived Fuel (RDF), trevirke, plast og andre fraksjoner til material- eller energigjenvinning transporteres i dag på vei med returtransport. Avfall som ikke transporteres over lange distanser, og som dermed ikke må balles, lastes løst som bulk i walking floor biler.
Det er denne transportkapasiteten som for tiden er redusert, og som skaper utfordringer for bransjeaktørene, forteller driftssjef i Geminor, Erik Solstrand.
- Fra påsketider og fram til sommeren er det normalt høy aktivitet og mye behandlet avfall som flyttes til blant annet energigjenvinningsanleggene i Norge og Sverige.
- I år har imidlertid gjenvinningsbransjen og logistikkoperatørene slitt med å finne passende veitransport til avfallet. Avfallstonnasjen er ikke unormalt høy, men når ikke alt avfallet kan fraktes som normalt til mottaker, skapes store utfordringer i hele verdikjeden, sier Solstrand.
Flere grunner til manglende kapasitet
Årsaken til kapasitetsmangelen er sammensatt, mener Erik Solstrand.
- Dette har mye med utenlandske selskapers aktivitet i Norge å gjøre. Om det er reduksjon i varetransporten til landet, noe vi ser tendenser til både innen byggevarer og elektronikk, er det mindre tilgjengelig kapasitet på veien for returtransport med avfall, sier Solstrand.
- En annen faktor er at kronekursen er lav, noe som gjør inntektene lavere for utenlandske transportører i Norge. Når avfallstransport ikke er mest attraktivt i utgangspunktet, vil lavere fraktrater redusere kapasiteten ytterligere, sier Solstrand.
Men det finner også mer generelle faktorer, forklarer Solstrand.
- En annen årsak kan være en gradvis reduksjon av sjåfører i enkelte områder i Europa. Vi kan heller ikke utelukke at innføringen av EUs "Mobility Package"-regelverk i fjor kan ha redusert aktiviteten til mindre utenlandske transportaktører i Norge, sier Solstrand.
Solstrand frykter nå at transportproblemene kan skape utfordringer for bransjen over tid.
- Som gjenvinnings- og logistikkaktør i markedet må vi forholde oss til realitetene, og løse utfordringene når de oppstår. Mye kan justeres inn ved å omdirigere strømmer av fraksjoner, og bruke andre transportformer som tog og skip der vi kan. En annen løsning er å balansere og lagre mer avfall ved våre prosessanlegg, for leveranse på et senere tidspunkt.
- Nå kan vi bare håpe på en snarlig løsning på utfordringene, avslutter driftssjef i Geminor, Erik Solstrand.