Polen innfører registreringssystem for avfallstransporter

24. januar 2022
Skrevet av 

Fra og med 22. februar må alle avfallstransporter til og i transitt gjennom Polen registreres i den såkalte SENT-modulen. Forordningen innføres av polske myndigheter for å få bedre kontroll over avfallstransporten og dermed redusere miljøkriminaliteten i landet.

Det elektroniske transportovervåkingssystemet SENT (Electronic Transport Supervision System) i Polen ble opprinnelig innført i 2017 for å registrere transport av blant annet kjemikalier, drivstoff og tobakk, og var først og fremst ment å sikre skattegrunnlaget og redusere kriminaliteten.

Fra og med 22. februar i år er SENT også obligatorisk for avfallstransporter, både til og i transitt gjennom Polen. Dette omfatter alt avfall som omfattes av avfallsforskriften (EU 1013/2006).

Alle bransjeaktører som er involvert i transport av avfall til eller gjennom Polen, må overholde de nye forskriftene, forklarer Account & TFS Manager i Geminor Polen, Wojciech Oset.

Wojciech Oset er Account & TFS-manager i Geminor PL.

- Selskaper som er involvert i avfallstransporter, må registrere hver forsendelse via det polske finansdepartementets elektroniske PUESC-plattform, som vil bli implementert i SENT-modulen i PentaTAX-plattformen. Når avfallet sendes til Polen, vil mottakeren være ansvarlig for registreringen, mens avfall i transitt gjennom landet kun skal registreres av transportøren.

- I tillegg til registreringen av avfallstransporten må transportøren oppgi stedsdata, og sjåføren får et referansenummer", sier Oset.

Strengere straffer

Ifølge polske myndigheter vil SENT bidra til å stramme inn avfallsmarkedet og forhindre ulovlige avfallstransporter. Det polske miljø- og klimaministeriet mener også at den nye løsningen kan ha en positiv innvirkning på konkurransen i markedet, fordi den innebærer felles regler for håndtering og transport av avfall.

Transport av RDF.

Brudd på SENT-registreringen av avfallstransporter vil bli strengt straffet. Hvis en forsendelse ikke rapporteres korrekt i SENT, vil det bli ilagt en bot beregnet til 46 % av bruttoverdien av de transporterte varene, og aldri mindre enn 4 350 euro. Hvis transportøren unnlater å rapportere korrekt før transport, kan selskapet ilegges en bot på minst 2 200 euro.

- Polske myndigheter ønsker mer kontroll over avfallstransportene og sender et signal om at de mener alvor med å bekjempe miljøkriminalitet. "Dette er en forordning som, i tillegg til den kommende oppgraderingen av avfallstransportforordningen (WSR), bør redusere miljøkriminaliteten, men som samtidig vil gjøre avfallshåndteringen i Europa mer kompleks", avslutter Wojciech Oset, Account & TFS Manager i Geminor Polen.