Fra sitt kontor i Bordeaux i Frankrike skal Kai Schöpwinkel lede Geminors satsing i Spania. "Markedene for material- og energigjenvinning vokser både på den iberiske halvøy og i Frankrike, noe som gjør disse landene viktigere i europeisk sammenheng", forklarer Schöpwinkel.
- Både Spania og Frankrike er markeder som kan utgjøre en forskjell og skape en bedre balanse mellom avfallsressursene i EU. Vårt hovedfokus fremover vil være å knytte disse markedsmulighetene til vår portefølje i Tyskland, Baltikum og Norden.
- Spania er hovedsakelig et importmarked, der vi vil fokusere på avfallstrevirke til Materialgjenvinning, samt Solid Recovered Fuel (SRF) til sementproduksjon. Samtidig har Spania potensial for mer eksport av materialer til gjenvinning, og vi vil søke etter nye strømmer sammen med våre partnere i Italia og Frankrike", sier Schöpwinkel.
Frankrike tilbyr kvalitetsfraksjoner
Geminor gikk inn på det franske markedet i 2019 og begynte å eksportere resirkulert papir og papp, men også CSR - "Combustible solide de recuperation" - som er en restfraksjon basert på sortert trevirke og tekstilskum fra resirkulerte møbler.
Geminor ønsker å videreutvikle denne eksporten", sier Schöpwinkel.
- Frankrike er et overskuddsmarked der deponi fortsatt er et alternativ for mange aktører i bransjen. Vår intensjon er å eksportere mer av det biogene avfallet til energigjenvinning, som i dag er en mangelvare i store deler av Europa. Frankrike har et velutviklet system for sortering av restavfall, noe som i EU-sammenheng gir oss kvalitetsmateriale for eksport.
- Den nåværende mangelen på trevirke og biomasse, som hovedsakelig skyldes fraværet av trevirke fra Russland og Hviterussland, er i ferd med å bli en utfordring i hele Europa. Dette er en situasjon Frankrike kan avhjelpe ved å eksportere biomasse, forklarer Kai Schöpwinkel.
Kulturelle forskjeller
Når man går inn i et nytt marked, må man normalt tilpasse seg en ny forretnings- og bransjekultur. Dette er også tilfellet når Geminor går inn i Spania", sier Schöpwinkel.
- Mange bedrifter bruker årevis på å akklimatisere seg til en ny forretningskultur, og sliter med å finne forretningspartnere på grunn av språkutfordringer og mangel på regional bransjekunnskap. Vi tar hensyn til disse detaljene, bygger tillit fra dag én og sikrer personlige forretningsforbindelser med nærvær. Dette er avgjørende for å lykkes i middelhavsland som Spania", avslutter Kai Schöpwinkel, Senior Business Development Manager for Geminor i Frankrike og Spania.