Fram til i dag har Geminor importert ballet RDF på ferger, eller såkalte roro-skip. Nå har selskapet fått på plass en mer fleksibel logistikkløsning som kommer forbrenningsanleggene på Østlandet til gode, blant annet i perioder med overkapasitet.
I midten av mars ankom det første stykkgodsskipet med ballet RDF til Borg Havn utenfor Fredrikstad. Dermed får Geminor nå levert avfall til energigjenvinning både med roro-skip og stykkgodsskip. Dette bidrar til at Geminor potensielt kan importere dobbelt så mye forbrenningsvare som tidligere.
Den siste måneden har to stykkgodsskip losset til sammen 5300 tonn ballet RDF fra Nederland til Borg Havn, som skal brukes i fjernvarmeanlegg i regionen. De to skipene er del av en avtale med Nederlandske AVR på totalt 50 000 tonn for våren 2024, fordelt på ulike anlegg i Norden.
– De siste 10 årene har vi mottatt avfall transportert med såkalte sidelasterfartøy eller RoRo fartøy til vårt lager i Borg Havn. Med vår nye løsning kan vi fortløpende kjøpe frakt på stykkgodsskip i tillegg, og opp mot doble dagens importkapasitet på 100 000 tonn RDF. Det gjør oss enda bedre i stand til å skreddersy leveranser for kundene våre, forteller Tone Ingulstad, Geminors ansvarlige for import av RDF til Borg havn.
Geminor har flere partnere og mottaksanlegg på Østlandet som forsynes med internasjonalt avfall til energigjenvinning.
– Muligheten for import med stykkgodsskip til Borg Havn gjør at vi lettere kan hente avfall fra markeder som krever transportløsningen. Samtidig blir det enklere for oss å øke mengdene avfall til energigjenvinning i perioder når dette er nødvendig. Importstrømmen gjennom Borg Havn er essensiell fordi det i dag er kapasitetsbegrensninger på lossing av avfall i andre havner på Østlandet, og fordi det er enkelt for oss å nå sentrale aktører på Østlandet, forklarer Ingulstad.