I slutten av 2020 inngikk Geminor og det interkommunale avfallsselskapet Vestfold Avfall og Ressurs AS (VESAR) en treårig avtale om transport og deponering av 36 000 tonn restavfall til energigjenvinning per år. Siden samarbeidet startet har avfallet blitt transportert fra Tønsberg og Larvik til forbrenningsanlegg for energigjenvinning på Østlandet.
En gjennomgang av avfallstransporten for 2021 viser det store miljøpotensialet ved bruk av klimanøytral biogass: Av 168 663 kilometer kjørt med gassdrevne kjøretøy fra Litra Gass ble det totale utslippet målt til beskjedne 9,6 tonn CO2e. For tilsvarende kjørelengde med en Euro 6-dieselmotor og minimum 20 tonns last ble utslippene beregnet til 162,9 tonn CO2e.
Geminors beregninger - som er gjort ved hjelp av Miljødirektoratets kalkulator for lastebiler og varebiler og HBEFA (Handbook of Emission Factors for Road Transport) - viser dermed at CO2e-utslippene fra transport med klimanøytral biogass bare utgjør rundt seks prosent av utslippene for tilsvarende transport med diesel.
Stort potensial
Geminors regionsjef for Østlandet, Vidar Monsen, er positivt overrasket over utslippstallene fra 2021.
- Vi visste at biogass ville utgjøre en forskjell, men dette er overraskende gode tall. Transporten for VESAR viser at biogass som drivstoff er viktig for å gjøre avfallsbransjen grønnere, og at potensialet er stort. Vi har gode erfaringer med dette, så nå vil vi ha flere med på laget for å øke avfallsmengdene som transporteres på biogass i Norge, sier Monsen.
Monsen mener at flere faktorer må være på plass for at avfallsbransjen skal velge biogass som drivstoff.
- Dette handler selvsagt mye om pris, fordi mye av avfallstransporten i dag er returtransport. Skal vi få et konkurransedyktig transporttilbud i form av flere norskeide biogassdrevne lastebiler, krever det forutsigbarhet slik at flere tør å investere. Samtidig må det finnes både vilje og insentiver for avfallsoperatørene til å velge biogass, selv om det ikke alltid er det billigste alternativet.
- Det er også viktig å bruke biogassen som produseres lokalt i stedet for å transportere den til et annet sted. Det gjør det mer klimavennlig", sier Monsen.
Økt interesse for biogass
VESAR var et av de første avfallsselskapene som stilte krav om biogasstransport i sine anbud. Selskapet har bidratt til avfalls- og gjenvinningsbransjens veikart for sirkulær økonomi og har anbefalt at det først og fremst skal brukes klimavennlig drivstoff som er biprodukter fra Materialgjenvinning prosesser.
Terje Kirkeng, prosjekt- og utviklingssjef i VESAR, mener at flere kunder kan og bør stille krav til bruk av biogass.
- Avgjørelsen ligger delvis hos kommuner og interkommunale selskaper. Mange kan engasjere seg mer og stille krav om biogass som en del av miljøkravene i sine anbud. Men det handler selvsagt også om å gjøre biogass mer attraktivt i form av god regional infrastruktur. I Vestfold og Oslo-området er tilbudet blitt tilstrekkelig, men mange regioner har verken produksjon eller infrastruktur som gir biogass en fordel, sier Kirkeng.
- Vi ser en økende interesse for biogass i markedet, og vi har stor tro på at dette er et godt alternativ for avfallsbransjen i fremtiden. Biogass er ikke nødvendigvis en fullstendig erstatning for, men snarere et godt klimavennlig supplement til elektrisitet og hydrogen, avslutter Kirkeng.